Współczynniki w Heroes of Might and Magic: A Strategic Quest

Współczynniki bohateraEdytuj

Każdy z bohaterów w grze Heroes of Might and Magic: A Strategic Quest jest charakteryzowany przecz cztery główne współczynniki, zwane też umiejętnościami głównymi. Należą do nich Atak, Obrona, Moc i Wiedza.

  • Atak - im więcej punktów tej umiejętności, tym większe zadawane przeciwnikom obrażenia.
  • Obrona - wzrost ilości punktów tego współczynnika zmniejsza liczbę obrażeń zadawanych jednostkom bohatera przez przeciwnika.
  • Moc - wpływa na siłę lub czas trwania czarów rzucanych przez bohatera.
  • Wiedza - decyduje ile razy można rzucić dany czar (liczy się wartość tego współczynnika w momencieodwiedzenia kapliczki czy gildii magów).

Po każdym awansie na wyższy poziom bohater otrzymuje kolejny punkt jednego z tych współczynników - porządek ich przydzielania jest zindywidualizowany (dla każdego herosa inny) i stały. Rozwój następuje równomiernie we wszystkich kierunkach, niezależnie od klasy - zróżnicowany jest jedynie klucz wg którego dostaje on kolejne bonusy.

Występują one naprzemiennie, i tak np. Yog barbarzyńca zaczyna od powiększenia mocy magicznej, jednak zawsze korzyści są pogrupowane tak aby heros był praktycznie uniweralny, zatem kolejne 3 poziomy Yoga podniosą mu umiejętności ataku i obrony, oraz wiedzę. Ma to swoje konotacje fabularne - jako półdżinn (ma w końcu niebieską skórę!), Yog będzie się wahał co do swego powołania i próbował zostać magikiem.

Oznacza to że można notować w jaki sposób awansuje dany heros i wykorzystywać te informacje do opracowywania działań operacyjnych. Paradoksem pozostaje iż magia jak i tajniki walki z tej części gry wydają się jednakowo proste dla każdej profesji.

Oprócz tych czterech współczynników podczas bitwy istotne są dwa kolejne.

  • Morale - od niego zależy, czy jednostka będzie mogła wykonać kolejny ruch (jest to możliwe, gdy morale jest dodatnie), albo zastygnąć w bezruchu ze strachu (gdy wartość jest ujemna).
  • Szczęście - gdy wartość szczęścia jest wysoka, jednostka bohatera ma większe szanse na zadanie podwójnych obrażeń.

Statystyki można poprawić poprzez zdobycie odpowiednich artefaktów, lub odwiedzenie zwiększających (lub zmniejszających) je lokacji.

Współczynniki jednostekEdytuj

Także jednostki mają współczynniki, które wpływają na ich siłę, wytrzymałość i przydatność na polu bitwy. Są to:

  • Atak - wpływa na zadawane przez jednostkę obrażenia.
  • Obrona - od niej zależy ilość obrażeń odniesionych przez jednostkę.
  • Punkty życia - ukazuje ilość punktów obrażeń, jakie trzeba zadać, by zabić jedną jednostkę.
  • Obrażenia - ten współczynnik pokazuje ile punktów obrażeń pojedynczym atakiem jest w stanie zadać jedna jednostka drugiej przy identycznych współczynnikach ataku i obrony.
  • Szybkość - wpływa na zasięg jednostki na polu bitwy oraz na to, jak szybko się poruszy